Bilder från den grekiska ön Kythira - Hamnbyn Diakofti i öster
Del 5  Del 6  Del 7  Del 1  Del 2  Del 3  Del 4 - Start

Diakófti sett uppifrån klostret Agía Moní (se del 6). Den stora ön till vänster, där Kythiras nya hamn nu ligger, heter Makronísi. Man ser också den gamla piren inne i Diakofti och bron ut till hamnanläggningarna. Den lilla ön till höger heter Prasonísi och till vänster om den ligger ett skeppsvrak. Se mer av det i bilden näst längst ner på sidan.

Här börjar bron från Makronisi in till Diakofti, som är ett samhälle av ytterst begränsad storlek. Till vänster på andra sidan bron fanns en taverna som nu är stängd. Det finns i alla fall en annan taverna i Diakofti, som nog kan vara stängd på vintern.

Utsikt mot de äldsta delarna av Diakofti. Till höger ses ön Makronisi med hamnen.

Del av Diakofti sedd från hamnön Makronisi. Längst till höger ses den gamla piren. De tre följande bilderna visar delar av det som finns på denna bild.

Den finaste delen av sandstranden i Diakofti, norr om bron ut till Makronisi, sedd från bron.

Del av strandpromenaden med sina tamarisker sedda från den gamla piren.

Den yttersta nordvästra delen av Diakofti.

Ett av lägenhetshotellen i Diakofti. Förutom fyra lägenheter finns i bottenvåningen lokaler för hamnpolisen. Dessutom bor ägaren i en lägenhet på andra våningen. Framför står skyltar för andra ställen att bo på för besökare.

Här ligger den enda affären i Diakofti. Märkligt nog, kan man tycka, finns det också en biluthyrare i lilla Diakofti och denne håller till i huset bortom. Egentligen är det inte konstigt alls med en biluthyrare här, för man kommer ingen vart utan eget fordon sedan man stigit iland från båten. Det går nämligen ingen buss dit, så egen bil eller förbeställd taxi gäller.

Affären har det mesta i livsmedelsväg och drycker man kan behöva förutom mycket begränsat utbud av kött och fisk. Frysta kycklingklubbor och korv är det enda som vanligtvis finns, någon enstaka fisk kan också finnas.

Den här mannen höll på att måla sin båt till och från under en längre tid. Nu beundrar han sitt verk och verkar vara ganska nöjd.

Strax före bron ut till hamnen på Makronisi ser man denna märkliga utsvängning av vägens mittmarkering. Förklaringen framgår av bilden under.

Denna bild är från 2006 och man ser att det då fanns ett obebott hus som hindrade att vägen gick rakt fram. 2006 skrev jag om bilden: "Toaletten till huset, fast obrukbar, finns också kvar och ligger i ett litet hus till höger om vägen utanför bilden.". Detta var också förhållandet 2017.

Sommaren 2017 fanns bara en båt, Porfiroúsa, som anlöpte hamnen. Båten gick flera gånger om dagen mellan Kythira och Gíthio på Peloponnesos. Två gånger i veckan fortsatte den till ön Andikíthira, som ligger halvvägs till Kreta. En större båt som skulle gå till Kreta var inte i funktion.
I den lilla byggnaden vid hamnen finns ett kafé, biljettkontor och utrymmen för hamnpolisen. När det inte är någon nära avgång eller ankomst är det helt dött i hamnen.

I förhållande till storleken av Diakofti är kyrkan där stor. Den verkar inte vara använd mycket och kyrkogården är inte vacker.

Diakofti sett från sydost. Kyrkan syns mitt i övre vänstra fjärdedelen av bilden. Båtvraket till höger är ett annat än det som nämnts tidigare.

Grotta vid havet. Det finns flera sådana i området söder om Diakofti.

På väg upp för att se något speciellt för Kythira kan man bakom sig långt bort se Peloponnesos.

Det här är hus av den speciella typ som förr byggdes på Kythira. Benämningen på grekiska är kamára, vilket betyder valvbåge.

Nästan framme vid målet för den lilla vandringen.

Framme vid målet för vandringen. Ofta byggdes flera byggnader tillsammans, som här, och de ska alltså ha välvt tak. Huset till vänster har reparerats på senare år i en helt felaktig stil, en kamara ska absolut inte vara vitmålad och ha blå dörr.

Kamares som ligger högre upp på bergssidan.

Det finns många kamares i sluttningarna ovanför Diakofti.

Detta vrak är det tidigare norskägda men i Antigua & Barbuda registrerade lastfartyget Nordland som var på väg från Georgien till Belgien med en last av perlit. Båten hade nyligen bunkrat i Pireus då den gick på grund här kl 23 den 29 augusti 2000. Läs mer längst ner på sidan. Se närbild av fartygets stäv där man ser namnet.

Bilden är tagen från Diakofti med teleobjektiv. Det som ses är den nordligaste udden av Kythira som heter Spathí. I bakgrunden anas Peloponnesos. Uppe på udden ses fyren, Moudári. Den byggdes 1857 under engelsmännens tid på Kythira och är 25 m hög. Bebggelsen till vänster vid havet är byn Platía Ámmos. (Se och läs mer i Del 4.)
Något om Diakofti och vraket vid Prasonisi
Diakófti har inte många bofasta invånare, det är inte fler än några tiotal. På sommaren då många greker, med anknytning till Kythira eller inte, semestrar på ön är det betydligt fler på platsen. Dessutom befinner det sig fler personer i området då någon båt nyss lagt till eller är på väg att avsegla. Sedan 1998 är Diakofti Kythiras huvudhamn. Tidigare användes huvudsakligen hamnen Agía Pelagía, men den är inte så bra eftersom den ligger oskyddad för nordliga vindar. Tack vare den lilla ön Makronísi strax utanför Diakofti kunde man bygga en hamn väl skyddad för vindar.
Förutom några hus, även något flerfamiljshus för mer eller mindre bofasta, finns det ett antal lägenhetshotell och pensioner. En taverna och några kaféer finns det också. Övriga serviceinrättningar inskränker sig till en miniaffär med begränsat sortiment och en biluthyrning. För större matinköp får man åka till Aroniádika eller Potamós. Aståndet till huvudorten Chora är c:a 35 km. Badstranden i Diakofti är mycket fin och hör till de finare på Kythira. Förutom under den intensivaste perioden i juli och augusti råder ett mycket stort lung i byn.
I södra delen av Diakofti finns en del grottor. De senaste arkeologiska undersökningarna (initierades 1997-1999, men vissa undersökningar görs fortfarande) av en grotta, som går under namnet Choustí, visar på rester av en plats för dyrkan från tidigare än 3800 f.Kr. och även på spår från tidig grekisk och byzantinsk tid. Det finns inga skyltar och området är inte iögonfallande, men på sommaren förekommer visningar som leds av en arkeolog. Ännu har inget publicerats av de utförda utgrävningarna.
Nordland förolyckades utan att någon omkom, men omkring 100 ton bunkerolja rann ut då lastbåten på c:a 7500 ton rände på Prasonísi. Aktern på Nordland ligger nu på 25 meters djup. Stränderna i Diakofti blev svårt nersmutsade, men man lyckades få bort det mesta av oljan. 2006 kunde man fortfarande se små rester av oljan, men 2017 verkade allt vara borta. Vid grundstötningen hade den polske kaptenen ensam vakten ombord. Inget maskinellt fel har rapporterats på båten, men det uppges att kaptenen inte var nykter. All olja som inte läckte ut har pumpats bort från fartyget och alla smörjmedel har avlägsnats.
Följande gäller för den last som båten hade: Perlit är ett vulkaniskt glasmineral med relativt hög vattenhalt. När mineralet hettas upp till runt 1000 °C expanderar det och blir vitt och poröst, det ser ut ungefär som söndersmulad frigolit. Används ofta inom växtodling för att göra jord luftigare och till hydrokultur. Kan även brukas som isoleringsmaterial.
Mer om Kythira finns på öns startsida.
Del 5  Del 6  Del 7  Del 1  Del 2  Del 3  Del 4 - Start
O,TI KALO